Největšími internetovými obchody na českém trhu jsou e-shop s elektronikou Alza, nákupní galerie Mall.cz a on-line supermarket Rohlík.cz. Stovka největších e-shopů měla loni tržby 120 miliard korun, což je 60 procent celkové útraty Čechů na internetu. Vyplývá to z žebříčku on-line magazínu CzechCrunch.
První desítku největších doplňují podle něj zástupci on-line světa jako Datart, CZC, Notino nebo Košík, ale také hráči z tradičního „kamenného“ prodeje jako Tesco či Ikea a Lidl. Ve druhé desítce se umístily firmy Sportisimo, Dr. Max či Pilulka a také zahraniční společnosti včetně amerického Applu, německého Zalanda či amerického Amazonu.
„Dění v e-shopech pokrýváme dlouhodobě a vidíme, že důležitost e-commerce v české ekonomice roste. Obrat e-shopů v součtu dosahuje zhruba 200 miliard korun a v oboru pracují desítky tisíc lidí, kteří jednotkami procent přispívají do tvorby hrubého domácího produktu. Věříme, že širší přehled a větší transparentnost o jednotlivých hráčích zdůrazní důležitost e-commerce a přitáhne k ní náležitou pozornost,“ uvedl šéfredaktor magazínu CzechCrunch Ondřej Holzman.
CzechCrunch na žebříčku spolupracoval s analytickou společností BizMachine, Asociací pro elektronickou komerci a Authentica Fullfillment. Finální pořadí stovky největších internetových prodejců v Česku vzniklo na základě expertní metodiky, je kvalifikovaným odhadem a mělo by být podle autorů bráno informativně. Firmy často přesné statistiky a data nekomunikují, v konečném odhadu tak oproti reálnému stavu mohlo dojít k odchylkám.